16. april 2012

En liten pause i hardtreninga

X-Ellent har hostet litt de siste dagene, så han skal bare skrittes de neste 14 dagene, har jeg bestemt. Men jeg gleder meg til de 14 dagene er over. Jeg har nemlig kjøpt sykkelcomputer (Clas Ohlson) som jeg skal montere på vogna for å kunne holde et øye med farta vi holder, og kan planlegge trening litt ut over det. Det blir spennende, jeg gleder meg til å teste dette. Denne sykkelcomputeren lagrer så klart maks fart vi har hatt i løpet av treningsturen, og mye annet spennende...

EDIT 17.04.2012

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=161152091 - Dette er sykkelcomputeren jeg har kjøpt. her ser du også en oversikt over alle funksjonene den har. Nå skal riktignok ikke jeg sykle, men alle funksjonene som går på fart kan så klart være nyttige. Sykkelcomputeren er stillbar på hjuldiameteren i mm, og det ser ikke ut til at det er noen minimumsgrense. Denne kan da brukes til alle hjul opp til og med 9999 mm i hjuldiameter.

Men nå er det jo slik at hester som går trav, de måles på km-tid i løp. Og det å koble km-tid til km/t er kanskje ikke så lett for alle. Jeg sliter blant annet med dette, fordi du har km som går til 100, og sekunder og minutter som går til 60. Men bestevenninna mi er veldig flink med matte, så jeg fikk utregninga av henne.

FØLGENDE UTREGNING ER FEIL!
For å regne om fra km/t til km-tid:

60 / [km/t] = km-tid

F.eks.: X-Ellent som hadde en toppfart på 20,78 km/t i trening her om dagen (Så kan man ta i betraktning at dette var en GPS som kanskje ikke er helt til å stole på i mitt tilfell. Jeg forteller litt mer om det under). Da blir det 60 / 20,78 = 2.88,7 som da blir km-tid hvis han hadde holdt denne toppfarta i 1 km (1000 meter).

For å regne om fra km-tid til km/t:

60 / [km-tid] = km/t

F.eks.: X-Ellent har en autostart rekord på 3.00,9. Denne ønsker jeg å forbedre ned til maks 2.99,9. Hvor fort må han løpe i løp da? (Og dette tror jeg så klart må gjenspeiles litt i treninga også).
60 / 3 (eller 2.99,9) = 20 (eller 20,006). For at X-Ellent skal klare å komme ned på 2-tallet på rekord, så må han altså klare å holde en fart på OVER 20 km/t over en distanse på 1 km.


[EDIT 24.09.2012
Utregninga for km/t til km-tid kan du gjøre på denne kalkulatoren. Den er tilgjengelig her så lenge jeg er student på UiA (tror jeg).]

For de som ikke har sykkelkomputer for hånden, eller ikke har lyst til å montere en slik på vogna (av forskjellige grunner), men har en smarttelefon med Android. De kan laste ned en applikasjon som heter Spor (tidl. MyTracks).

Det er denne jeg har brukt til nå, men ett par av gangene har den vist over 50 km/t i maksfart i løpet av en treningstur. Dette er så klart feil, da X-Ellent i så fall skulle kunne løpt like fort som en varmblodstraver. Ikke var det så lett å finne ut hvor denne feilen oppstod heller (da jeg antar at GPS'en mister kontakten inne mellom noen trær), da grafen som kommer opp, er satt opp med miles (tror jeg). Den er iallefall ikke satt opp med km/t, så miles er det eneste fornuftige, men så føler jeg ikke det heller stemmer helt når jeg konverterer om fra km/t til miles. Men det er iallefall en helt ok applikasjon for de som kanskje ikke har noen andre alternativer, men gjerne hadde hatt lyst til å se hva slags fart man faktisk holder på treningsturer.

En veldig positiv ting med Spor er at du kan eksportere dataene i løpet av en treningsøkt til Google Docs. Da opprettes det et regneark, og dataene fra Spor blir lagt i en fin tabell.


Ved å trykke på denne linken vil du få se selve dokumentet jeg har i Google Docs. Jeg kan virkelig ikke få skrytt nok av Google Docs. Ønsker du å dele loggene fra Spor med andre av dine venner (kanskje de også ønsker å bruke Spor), kan du opprette tilgang, enten til alle som har linken (slik jeg har gjort her), eller at du kun tillater de som du selv vil, å se dokumentet. Disse må da logge inn med en google-konto. Dette er virkelig noe som alle bør teste ut, og få en god kjennskap til. Ikke minst så er det en god erstatning til Microsoft sin Officepakke.

Tilbake til det dette innlegget egentlig skulle handle om. Jeg vet enda ikke om det finnes noen slike applikasjoner (som Spor) til iPhone og/eller Windows Phone, men hvis det er noen som vet dette, og evt har link til applikasjonen på nett, så skriv det gjerne i kommentarfeltet under her.

Mulig du kan få kjøpt en annen GPS-duppeditt som gjør at du slipper å montere noe på vogna. Kanskje finnes det pulsklokker som man kan ha på armen som måler farten du har via GPS (for eksempel). Noen har kanskje en funksjon hvor du kan eksportere data fra dingsen til dataen din, for å holde en oversikt over all data som blir samlet inn.

Synes du dette var noe som hørtes spennende ut?

Ingen kommentarer: